tisdag 26 januari 2010

Spyker Köper Saab



Spyker bygger exklusiva sportbilar för hand.

Det blev på tisdagen klart att den holländska sportbilstillverkaren Spyker köper den svenska biltillverkaren Saab.

Säljaren General Motors uppgav i ett pressmeddelande att ett bindande avtal hade ingåtts.

Tidigare på dagen stoppades handeln med Spykers aktier på börsen i Amsterdam i väntan på ett pressmeddelande.

Sveriges regering garanterar lån
Den svenska regeringen meddelade i kväll att man går i borgen för Saabs planerade lån på 400 miljoner euro från den Europeiska investeringsbanken.

Hela affären ska också godkännas av EU-kommissionen och Europeiska investeringsbanken. Om detta snabbt går igenom kan vi avsluta affären i mitten av februari, uppger General Motors.

"Spyker betalar 350 miljoner euro"
Enligt holländska medier betalar Spyker 350 miljoner euro för Saab. En ny koncern Saab Spyker Automobiles ska bildas för att bära varumärket Saab vidare. Största delen av betalningen ska ske med aktier i den nya koncernen, uppges det.

Spyker Cars grundades år 1999 och fick rätten till varumärket Spyker. Varumärket härstammar från den likaså holländska biltillverkaren Spyker, som upplöstes år 1926.

Artikeln lånat från: http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=177943


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

free counters

Leta i den här bloggen

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag är näringslivs ingenjör och 2 storabarnsmamma och lycklig gift i många år med en av norden stiligaste man och matte till världen snyggaste katt, Nisse. Jag har shopping som min intresse och jag älskar väskor. Jag en riktig väskmania som har mera än 100 designers väskor, som jag tyvärr måste förvara överallt så de ska rymmas, till och med i min svärmorsvinden*suck*. Min favorit väskdesigner helt klart är Monica Botkier och Marc Jacobs. Jag lyssna helst på Mary J.Blige,50 cent, Dave Koz, Michael Buble och Frank Sinatra, I got you... under my skin... Det gillar jag. Puss!