onsdag 10 februari 2010

Dagens Middag - Gulaschsoppa med griskött

Den här recept fick jag från kök personalen på jobb. Och den faktisk med griskött, inte med nötkött. Jag prova lagade idag hemma till middag. Smaken inte så dum heller. Prova själv.

Till 4 portion :

500 gram griskött, skär i mindre bitar

2 stora moroten, skiva i långa mindre bitar

2 stora gul lök, skiva

1 röd paprika, skiva

2 stora potatisar, gör i tärningar

2 dl hackad blad selleri

1 burk krossad tomater

250 gröna bönor, dela i 2 i mitten

2 köttbuljong tärning koka i 1 liter vatten

salt, peppar, vitlök pulver, paprikapulver

1 tsk sambal oelek, lite tomat ketchup

Tillagning :

Steka köttet i lite matolja. Krydda med salt peppar, lite paprika och vitlök pulver och 1 tsk sambal oelek. Steka till köttet är färdigt. Sätta undan i en back. Steka lök, sen steka moroten och paprika till halv mjuk sen sätta alla tillsammans med köttet i backen.

Koka vatten och buljongtärningar, slänga in potatis tärningar.

Efter potatis halv färdig sätta ihop kött, lök, moroten och paprika i kastrullen och krossad tomater. Rör ihop, stoppa in gröna bönor. Sätta ketchup, smaka av. Koka till potatis färdiga. Servera varm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bloggintresserade

free counters

Leta i den här bloggen

Bloggarkiv

Om mig

Mitt foto
Jag är näringslivs ingenjör och 2 storabarnsmamma och lycklig gift i många år med en av norden stiligaste man och matte till världen snyggaste katt, Nisse. Jag har shopping som min intresse och jag älskar väskor. Jag en riktig väskmania som har mera än 100 designers väskor, som jag tyvärr måste förvara överallt så de ska rymmas, till och med i min svärmorsvinden*suck*. Min favorit väskdesigner helt klart är Monica Botkier och Marc Jacobs. Jag lyssna helst på Mary J.Blige,50 cent, Dave Koz, Michael Buble och Frank Sinatra, I got you... under my skin... Det gillar jag. Puss!